Ο σχεδιασμός ιστοσελίδων στη δημιουργία της πρώτης εντύπωσης
Alexandros K. Nasiopoulos
  • 06-08-2019
  • 1595 Unique Views

Οι ερευνητές προσπαθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με την αλληλεπίδραση ανθρώπου - υπολογιστή, από τη δεκαετία του 1980. Την ίδια δεκαετία χρησιμοποιήθηκε και η παρακολούθηση των ματιών - eye tracking, για να απαντηθούν παρόμοιες ερωτήσεις.

Η παρακολούθηση των ματιών είναι η διαδικασία μέτρησης είτε του σημείου του βλέμματος, είτε της κίνησης του ματιού, σε σχέση με το ανθρώπινο κεφάλι. Οι συσκευές παρακολούθησης ματιών χρησιμοποιούνται στην έρευνα του οπτικού συστήματος, στην ψυχολογία, στην ψυχογλωσσολογία, στο μάρκετινγκ κλπ, ως συσκευή εισόδου για την αλληλεπίδραση ανθρώπου - υπολογιστή και το σχεδιασμό προϊόντων.

Στην έρευνα που θα αναλύσουμε παρακάτω έχει χρησιμοποιηθεί, συγκεκριμένα, η παρακολούθηση των ματιών με ερέθισμα την προβολή ιστοσελίδων, ώστε να εκτιμηθούν τα σημεία που μπορεί να βελτιωθεί ο σχεδιασμός ιστοσελίδων, να βρεθούν τα συναισθήματα που ο σχεδιασμός ιστοσελίδων προκαλεί στους χρήστες και να μελετηθεί η πρώτη εντύπωση που δημιουργείται στους χρήστες.

Θέλεις μία ιστοσελίδα ή ένα eshop που θα κεντρίσει τα βλέμματα κάθε επισκέπτη; Δες τις προτάσεις της Cloud O.E. για κατασκευή ιστοσελίδων και κατασκευή eshop.

Η πρώτη εντύπωση στην ψυχολογία

Η πρώτη εντύπωση στην ψυχολογία, είναι η διαδικασία κατά την οποία ένα άτομο συναντά για πρώτη φορά ένα άλλο άτομο και σχηματίζει μία νοητική εικόνα αυτού του προσώπου. Η εικόνα που θα δημιουργηθεί ποικίλει ανάλογα με τον παρατηρητή και το στόχο (άτομο, αντικείμενο, σκηνή κλπ) που παρατηρείται.

Η πρώτη εντύπωση είναι εξαιρετικής σημασίας και έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορους τομείς όπως η ψυχολογία, η ιατρική, το μάρκετινγκ κλπ.

Κατά τη διάρκεια δημιουργίας της πρώτης εντύπωσης, ο παρατηρητής συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με το στόχο, οργανώνει τις πληροφορίες και αποθηκεύει αυτές τις πληροφορίες στη μνήμη του, από την άποψη της απόκτησης γνώσης με το αντικείμενο. Η πρώτη εντύπωση και η γνώση που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκειά της, υποσυνείδητα παραμένουν και εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου και επίσης επηρεάζουν τη συμπεριφορά του χρήστη.

Η πρώτη εντύπωση και ο σχεδιασμός ιστοσελίδων

Σε έρευνα με τίτλο 'Eyes don't lie: understanding users' first impressions on website design using eye tracking', του Missouri University of Science and Technology, χρησιμοποίησαν την παρακολούθηση των ματιών - eye tracking, για να ερευνήσουν την πρώτη εντύπωση που δημιουργούν τα websites, ανάλογα με τον τρόπο που έχει γίνει ο σχεδιασμός ιστοσελίδων. Στην έρευνα συμμετείχαν 20 πανεπιστημιακοί φοιτητές.

Συγκεκριμένα, η παραπάνω έρευνα χωρίστηκε σε τέσσερα μέρη:

  • Εύρεση του χρόνου έκθεσης που απαιτείται για να σχηματιστεί η πρώτη εντύπωση
  • Εντοπισμός των χαρακτηριστικών του σχεδιασμού ιστοσελίδας, που καθορίζουν την πρώτη εντύπωση
  • Αναζήτηση των συναισθηματικών αντιδράσεων των χρηστών, στο σχεδιασμό ιστοσελίδων
  • Κατανόηση της συνάφειας μεταξύ της κίνησης των ματιών και της πρώτης εντύπωσης

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις:

Στην πρώτη φάση, παρουσιάστηκαν στους συμμετέχοντες 25 εικόνες της αρχικής σελίδας websites πανεπιστημίων. Οι συμμετέχοντες βρίσκονταν σε συσκευή παρακολούθησης των ματιών και είχαν οδηγία να προχωρούν στην επόμενη εικόνα, μόλις σχημάτιζαν μία ολοκληρωμένη άποψη για το κάθε website. Στη συνέχεια βαθμολόγησαν κάθε website, ανάλογα με τα συναισθήματα που τους άφησε η πρώτη εντύπωση.

Στη δεύτερη φάση, έδειξαν στους συμμετέχοντες τα διαγράμματα από τη συσκευή ελέγχου κίνησης των ματιών και τους ζητήθηκε να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.

Τα δεδομένα της έρευνας αναλύθηκαν ποσοτικά αλλά και ποιοτικά για την εξαγωγή αποτελεσμάτων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι χρειάζονται μόλις 180 millisecond (180 χιλιοστά του δευτερολέπτου) από την έκθεση στο ερέθισμα, για το σχηματισμό τη πρώτης εντύπωσης. Ο συνολικός χρόνος για τη δημιουργία μίας ολοκληρωμένης άποψης για το κάθε website, ήταν κατά μέσο όρο 19.2 δευτερόλεπτα.

Η διάρκεια εστίασης και ο σχεδιασμός ιστοσελίδων

Η έρευνα έδειξε επίσης διάφορα προβλήματα στον τρόπο που είχε γίνει ο σχεδιασμός ιστοσελίδων και αποκαλύφθηκαν σημεία βελτίωσης, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά την πρώτη εντύπωση.

Ο σχεδιασμός ιστοσελίδων στη δημιουργία της πρώτης εντύπωσης

(Η παραπάνω εικόνα έχει ληφθεί από την εν λόγω έρευνα και είναι ιδιοκτησία του δημιουργού της.) Η εικόνα αυτή εμφανίζει ένα χάρτη θερμότητας στον οποίο απεικονίζονται τα σημεία της ιστοσελίδας, στα οποία οι χρήστες εστίασαν την προσοχή τους. Όσο πιο 'ζεστό' είναι το χρώμα, τόση μεγαλύτερη η διάρκεια εστίασης (κόκκινο μεγάλη διάρκεια, πράσινο μικρή διάρκεια).

Κατά σειρά προτεραιότητας, τα σημεία ενδιαφέροντος και η χρονική διάρκεια εστίασης στο κάθε σημείο έχει ως εξής:

  1. Κυρίως μενού: 6.48 sec
  2. Σώμα της ιστοσελίδας: 6.44 sec
  3. Κάτω μέρος (footer): 6.03 sec
  4. Σύνδεσμοι κοινωνικών δικτύων: 5.95 sec
  5. Λογότυπο: 5.94 sec
  6. Αναζήτηση: 5.59 sec
  7. Κεντρική εικόνα: 5.25 sec

Συναισθηματικές αντιδράσεις που προκαλεί ο σχεδιασμός ιστοσελίδων

Στα πλαίσια της έρευνας υπολογίστηκαν οι συναισθηματικές αντιδράσεις των συμμετεχόντων κατά τη θέαση τόσο των προτιμώμενων, όσο και των μη-προτιμώμενων websites. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η θέαση των προτιμώμενων websites προκαλούσε περισσότερα συναισθήματα ενθουσιασμού και ευχαρίστησης σε σχέση με τα μη-προτιμώμενα websites.

Αντίστοιχα, η θέαση των μη-προτιμώμενων websites προκαλούσε περισσότερα συναισθήματα ηρεμίας και δυσαρέσκειας σε σχέση με τα προτιμώμενα websites.

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μία σχεδιαστικά σωστή ιστοσελίδα από τα ευρήματα της έρευνας αλλά και πολλά επιπλέον, μπορείτε να δείτε στο άρθρο μας 'Ποιος είναι ο σωστός σχεδιασμός ιστοσελίδων;'.

Εάν επιθυμείτε, μπορείτε να δείτε πόσο μπορεί να στοιχίζει μία σχεδιαστικά σύγχρονη ιστοσελίδα, ή ένα σχεδιαστικά σωστό ηλεκτρονικό κατάστημα. Εάν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

Έχεις την Ιδέα;
Ήρθε η ώρα να την υλοποιήσουμε!
Ζήτησε Προσφορά