Βελτιώστε την κατάταξή σας στις μηχανές αναζήτησης
Alexandros K. Nasiopoulos
  • 19-09-2019
  • 1976 Unique Views

Title, alt, url, backlinks, seo, crawling, indexing, ranking, bounce rate, traffic, αλγόριθμοι, rankbrain... όροι, όροι, όροι...

Σας φαίνεται βουνό η προώθηση της ιστοσελίδας σας; Χρειάζεστε κάποιον να σας βοηθήσει; Αν καταφέρνατε να μετατρέψετε τις μηχανές αναζήτησης (search engines) σε συνεργάτη σας, δε θα σας έλυνε πραγματικά τα χέρια; Μέχρι το τέλους αυτού του άρθρου, θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε αυτό ακριβώς.

Θα πρέπει όμως αρχικά, να γνωρίσουμε τις μηχανές αναζήτησης και τον τρόπο που λειτουργούν.

Εμφάνισε το website ή το eshop σου στην 1η σελίδα των αναζητήσεων με προώθηση eshop και website!

Τι είναι οι μηχανές αναζήτησης;

Όπως έχουμε ξαναπεί στο άρθρο μας "Τι είναι SEO και γιατί χρειάζομαι SEO;" (το οποίο θα σας συνιστούσαμε να διαβάσετε, πριν προχωρήσετε στην ανάγνωση αυτού του άρθρου), οι μηχανές αναζήτησης είναι μηχανές απάντησης. 

Δουλειά τους είναι να εμφανίσουν, κατά σειρά προτεραιότητας, τις ιστοσελίδες που θα δώσουν την καλύτερη απάντηση, στα ερωτήματα των χρηστών.

Αν και τελευταία, οι μηχανές αναζήτησης προσπαθούν, όλο και περισσότερο, να απαντήσουν μόνες τους σε ερωτήματα των χρηστών.

Πίσω από τις μηχανές αναζήτησης βρίσκονται επιχειρήσεις. Και κάθε υγιής και βιώσιμη επιχείρηση έχει και πρέπει να έχει στόχο, το κέρδος. Για το λόγο αυτό, τα πρώτα αποτελέσματα είναι συνήθως διαφημίσεις. Οι διαφημίσεις διακρίνονται με το χαρακτηριστικό Ad μέσα σε ορθογώνιο κουτάκι, δίπλα στο url των ιστοσελίδων αυτών.

Κέρδος για τις μηχανές αναζήτησης φέρνουν έμμεσα και οι ικανοποιημένοι χρήστες. Αν οι χρήστες δε μείνουν ευχαριστημένοι από τα αποτελέσματα των αναζητήσεών τους σε μία μηχανή αναζήτησης, θα την εγκαταλείψουν και θα χρησιμοποιήσουν κάποια άλλη. Αν όμως μία μηχανή αναζήτησης δεν έχει χρήστες, σε ποιους θα προβάλλει τις διαφημίσεις;

Όπως είναι φανερό, οι ικανοποιημένοι χρήστες είναι μονόδρομος για τις μηχανές αναζήτησης. Πως όμως είναι δυνατόν να βρεις το καλύτερο αποτέλεσμα στα ερωτήματα των χρηστών, όταν υπάρχουν online σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ιστότοποι (websites); Μπορείτε καν να φανταστείτε τον αριθμό των ιστοσελίδων (webpages), το συνολικό όγκο των λέξεων-κλειδιών (keywords) ή το συνολικό όγκο των λέξεων που υπάρχουν στο διαδίκτυο; Μάλλον όχι...

Μέσα σε αυτό το χάος του διαδικτύου, οι μηχανές αναζήτησης προσπαθούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Πως λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης: Crawling, indexing και ranking

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, οι μηχανές αναζήτησης είναι μηχανές απάντησης. Δουλειά τους είναι η ανεύρεση, κατανόηση και οργάνωση του περιεχομένου του ίντερνετ, με σκοπό την εύρεση των σχετικότερων απαντήσεων στα ερωτήματα των χρηστών.

Οι μηχανές αναζήτησης έχουν τρεις κύριες λειτουργίες:

  • Crawling (Ανίχνευση): Ανίχνευση του περιεχομένου του ίντερνετ
  • Indexing (Καταγραφή): Επεξεργασία και αποθήκευση του περιεχομένου που βρέθηκε
  • Ranking (Κατάταξη): Προβολή του περιεχομένου που έχει σχέση με το ερώτημα του χρήστη, ταξινομώντας τα αποτελέσματα κατά σχετικότητα

Search Engines Crawling

Κατά τη διαδικασία του crawling (ανίχνευση), οι μηχανές αναζήτησης στρατολογούν μία ομάδα από robots (crawlers - ανιχνευτές ή spiders - αράχνες), τα οποία στέλνουν στο ίντερνετ για να βρουν νέο ή ανανεωμένο περιεχόμενο. Το περιεχόμενο μπορεί να είναι μία ιστοσελίδα (webpage), ένα βίντεο, μία εικόνα, ένα αρχείο PDF κλπ, αλλά ανεξάρτητα από τη μορφή το περιεχόμενο ανακαλύπτεται μέσω των συνδέσμων (links).

Search Engines Indexing

Στη διαδικασία του indexing (καταγραφή) οι μηχανές αναζήτησης επεξεργάζονται και αποθηκεύουν τις πληροφορίες που βρήκαν κατά τη διαδικασία του crawling, σε μία τεράστια βάση δεδομένων. Η βάση δεδομένων της Google ονομάζεται Caffeine και είναι μία γιγάντια βάση δεδομένων με URL, τα οποία ανακτώνται όταν ψάχνετε μία πληροφορία στην οποία το περιεχόμενο αυτού του URL ταιριάζει.

Search Engines Ranking

Μόλις κάνετε ένα ερώτημα σε μία μηχανή αναζήτησης, η μηχανή αναζήτησης δεν ψάχνει στο ίντερνετ για να βρει το σχετικότερο περιεχόμενο, αλλά στο index της. Στη συνέχεια ταξινομεί και εμφανίζει τα αποτελέσματα με σκοπό να μπορέσει να δώσει την καλύτερη απάντηση, στο ερώτημα που θέσατε.

Αυτή η ταξινόμηση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης, με βάση τη σχετικότητα, ονομάζεται ranking. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι όσο υψηλότερο είναι το ranking (κατάταξη) ενός website, τόσο η μηχανή αναζήτησης θεωρεί ότι αυτό το website θα είναι σχετικότερο με το ερώτημα της αναζήτησης.

Για να μπορεί όμως το website σας να συμπεριληφθεί στις σελίδες αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης - Search Engine Results Pages (SERPs), θα πρέπει πρώτα να μπορεί να ανιχνευθεί από τις μηχανές αναζήτησης.

Μπορούν οι μηχανές αναζήτησης να βρουν τις σελίδες σας (webpages);

Για να ελέγξετε αν οι σελίδες σας έχουν γίνει indexed από τις μηχανές αναζήτησης, πηγαίνετε στο Google και αναζητήστε "site:youramazingsite.com". Ο αριθμός των αποτελεσμάτων που εμφανίζεται είναι προσεγγιστικός και μπορεί να σας δώσει μία ιδέα για το πόσες σελίδες σας έχει ανιχνεύσει η Google, καθώς και για το πως φαίνονται στις SERPs.

Αν δεν εμφανιστεί κανένα αποτέλεσμα, μπορεί να συμβαίνει κάτι από τα παρακάτω

  • Η πλοήγηση που έχει το site σας, δε βοηθά τις μηχανές αναζήτησης
  • Δεν υπάρχει link προς το site σας, από κάποιο άλλο site
  • Το site σας είναι ακόμα καινούργιο
  • Κάποιο ή κάποια αρχεία μπλοκάρουν τις μηχανές αναζήτησης, στην ανίχνευση των σελίδων σας
  • Το site σας έχει απαγορευτεί από τις SERPs, λόγω κακόβουλων ενεργειών ή τεχνικών Black Hat SEO
  • Υπάρχει κάποιο σφάλμα στο αρχείο robots.txt

Μπορούν οι μηχανές αναζήτησης να βρουν το περιεχόμενο των σελίδων σας;

Έστω και αν οι μηχανές αναζήτησης ανιχνεύσουν τις σελίδες σας, δε σημαίνει αυτόματα ότι μπορούν να βρουν και το περιεχόμενο ή το σημαντικό περιεχόμενο του website σας. Συνήθη λάθη που προκαλούν τέτοιου είδους προβλήματα, είναι τα παρακάτω

  • Το περιεχόμενο βρίσκεται σε σελίδες που αποκτάται πρόσβαση, μόνο αν γίνει σύνδεση μέσω κάποιας φόρμας login
  • Το περιεχόμενο βρίσκεται μέσα σε εικόνες ή βίντεο
  • Οι μηχανές αναζήτησης δε μπορούν να ακολουθήσουν την πλοήγηση που έχετε στο website σας
  • Το μενού πλοήγησης για κινητά, δεν έχει τα ίδια στοιχεία μενού με αυτό για τους υπολογιστές
  • Δεν έχετε sitemap στο website σας
  • Υπάρχουν σφάλματα στα url του website σας (π.χ. σελίδες 404, 4xx ή 5xx)

Αν όλα τα παραπάνω είναι σωστά και οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να βρουν τις σελίδες σας και το περιεχόμενό τους, βρίσκεστε σε καλό δρόμο.

Το επόμενο που θα πρέπει να σας απασχολήσει, είναι αν οι μηχανές αναζήτησης προχωρήσουν στην αποθήκευση (indexing), του περιεχομένου του website σας. Αν υπάρχει στο <head> των σελίδων σας ο κώδικας "<meta name="robots" content="noindex">" και δεν τον έχετε τοποθετήσει εκεί εν γνώση σας, θα πρέπει να τον σβήσετε. Αν δεν βρείτε κάτι τέτοιο, μην ανησυχήσετε. Η προκαθορισμένη λειτουργία είναι το index.

Αν έχετε ένα wordpress site, στον πίνακα ελέγχου του διαχειριστή, συγκεκριμένα στο Dashboard > Settings > Reading (Πίνακας Ελέγχου > Ρυθμίσεις > Ανάγνωση), βεβαιωθείτε ότι το check box "Search Engine Visibility" (Απαγόρευση ευρετηρίασης στις μηχανές αναζήτησης) δεν είναι τσεκαρισμένο.

Ranking: Πως γίνεται η κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης;

Όπως είπαμε και παραπάνω, οι μηχανές αναζήτησης θέλουν να είναι σίγουρες ότι δίνουν τις σχετικότερες απαντήσεις στα ερωτήματα των χρηστών. Για να το πετύχουν αυτό, χρησιμοποιούν αλγορίθμους.

Ένας αλγόριθμος είναι μία σειρά λειτουργιών ή εντολών οι οποίες έχουν αρχή και τέλος, είναι σαφείς και σκοπός τους είναι η επίλυση ενός προβλήματος.

Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης, αλλάζουν διαρκώς. Μικρές αλλαγές μπορεί να γίνονται σε καθημερινή βάση, ενώ βασικές αλλαγές στο σώμα του αλγορίθμου μπορεί να γίνονται πιο σπάνια. Κάποιοι από τους αλγόριθμους της Google είναι ο Panda που κυκλοφόρησε το 2011, ο Penguin με έτος κυκλοφορίας το 2012 και ο Hummingbird που κυκλοφόρησε το 2013.

Ο αλγόριθμος δεν αλλάζει για να ταλαιπωρεί τους κατόχους websites ή τις εταιρείες SEO. Αλλάζει για να βελτιώσει την ποιότητα των αποτελεσμάτων. Αν έπειτα από κάποια αλλαγή του αλγορίθμου, παρατηρήσατε πτώση στο οργανικό traffic του website σας, μπορείτε να δείτε μήπως παραβιάζετε κάποια ή κάποιες από τις κατευθυντήριες γραμμές της Google, που αναλύουμε στο άρθρο μας "Προώθηση ιστοσελίδων: Black Hat SEO και White Hat SEO".

Προτού οι μηχανές αναζήτησης αρχίσουν να μαθαίνουν τις διάφορες γλώσσες, ήταν πολύ εύκολο να παραπλανηθούν με διάφορα "κόλπα", όπως το keyword stuffing. Για παράδειγμα:

Καλώς ήλθατε στο κέντρο επίπλων σαλονιού. Εμπορευόμαστε έπιπλα σαλονιού. Σε εμάς θα βρείτε τα πιο αναπαυτικά έπιπλα σαλονιού. Έπιπλα σαλονιού καφέ. Έπιπλα σαλονιού λευκά. Έπιπλα σαλονιού μαύρα. Έπιπλα σαλονιού για όλες τις ώρες. Τα έπιπλα σαλονιού μας, μπορούν να καλύψουν όλων των ειδών γούστα, σε έπιπλα σαλονιού.

Ο κάθε επιτήδειος δημιουργούσε ένα κείμενο, το οποίο γέμιζε με τις λέξεις κλειδιά που προσπαθούσε να πετύχει. Αυτή ήταν μία συνήθης τακτική για να εμφανιστεί κάποιος πρώτος στο Google. Αποτέλεσμα ήταν ο βομβαρδισμός των χρηστών με λέξεις που όχι μόνο δεν έβγαζαν νόημα, αλλά προκαλούσαν και τον εκνευρισμό τους.

Πλέον, με την ικανότητα που έχουν αποκτήσει οι μηχανές αναζήτησης να καταλαβαίνουν τη σημασία των λέξεων, τέτοιες τακτικές τιμωρούνται.

Ο ρόλος των συνδέσμων στην κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης

Εξαιρετικά σημαντικό ρόλο για την κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης, διαδραματίζουν τα links ή σύνδεσμοι.

Τα links μπορούν να είναι είτε εσωτερικά - inbound, είτε εξωτερικά - backlinks.

Εσωτερικά links είναι οι σύνδεσμοι μέσα στις σελίδες σας, που οδηγούν σε άλλες σελίδες του website σας. Αυτού του είδους links, είναι σημαντικά για το crawling του website σας από τις μηχανές αναζήτησης. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους χρήστες να βρουν σχετικές πληροφορίες, με αυτά που γράφετε στο κείμενό σας, σε άλλες σελίδες σας.

Τα links τα οποία παίζουν το μεγαλύτερο ρόλο στην κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης, είναι τα backlinks. Η ιδέα είναι ότι όσο περισσότεροι δείχνουν ένα website, τόσο σημαντικότερο πρέπει να είναι.

Για να κατανοήσετε ακριβώς πως δουλεύει ο αλγόριθμος της Google, σχετικά με τα backlinks, ας υποθέσουμε ότι αναφερόμαστε σε ένα τυχαίο παράδειγμα του Κώστα ο οποίος έχει ταβέρνα.

  • Παραπομπές από άλλους -> Καλό σημάδι κύρους
    • Πολλοί λένε ότι ο Κώστας έχει το καλύτερο φαγητό στην ταβέρνα του
  • Παραπομπές από τον ίδιο -> Κακό σημάδι κύρους
    • Ο Κώστας ισχυρίζεται ότι έχει την καλύτερη ταβέρνα
  • Παραπομπές από άσχετες πηγές ή κακές πηγές -> Κακό σημάδι κύρους, που μπορεί να οδηγήσει στην τιμωρία
    • Ο Κώστας πλήρωσε άτομα που δεν έχουν πάει στην ταβέρνα του, να διαδώσουν ότι έχει την καλύτερη ταβέρνα
  • Ανύπαρκτες παραπομπές -> Αβεβαιότητα για το κύρος
    • Ο Κώστας μπορεί να έχει καλό φαγητό στην ταβέρνα του, αλλά δεν υπάρχει κάποιος που να έχει πάει για να το επιβεβαιώσει

Ο ρόλος του περιεχομένου στην κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης

Εφόσον οι μηχανές αναζήτησης είναι μηχανές απάντησης και σκοπό έχουν την εμφάνιση της σχετικότερης απάντησης στα ερωτήματα των χρηστών, καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να υπάρχει καν απάντηση, αν δεν υπάρχει περιεχόμενο.

Φυσικά, μία απάντηση μπορεί να δοθεί μέσα από μία εικόνα ή ένα βίντεο. Επειδή όμως η τεχνολογία δεν έχει εξελιχθεί ακόμα τόσο πολύ, ώστε να μπορεί να κατανοηθεί το περιεχόμενο και η σημασία των εικόνων ή των βίντεο, καλό θα ήταν να δίνετε τις απαντήσεις σας μέσα από κείμενα.

Ένα μεγάλο ρόλο για το αν μία σελίδα σας εμφανιστεί στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και τη θέση που θα βρεθεί, διαδραματίζει η αντιστοιχία του περιεχομένου της σελίδας σας με το ερώτημα των χρηστών.

Υπάρχουν κανόνες για το πόσες φορές θα πρέπει να υπάρχει η αντιστοιχία μέσα στο κείμενο, σε ποιες θέσεις θα πρέπει να βρίσκεται ή αν θα πρέπει να είναι με bold ή λατινικούς χαρακτήρες.

Κανείς δε γνωρίζει ακριβώς πόσο ρόλο μπορεί πλέον να διαδραματίζουν οι κανόνες αυτοί. Η κατανόηση της σημασίας του περιεχομένου από τις μηχανές αναζήτησης, έχει αλλάξει και αλλάζει διαρκώς τους κανόνες του παιχνιδιού.

Σίγουρα όμως, τους κανόνες αυτούς θα πρέπει να παραβιάσετε, αν πρόκειται να υποβαθμίσουν την ποιότητα του περιεχομένου σας και την ικανοποίηση των επισκεπτών του website σας. 

RankBrain

Το RankBrain είναι το τμήμα μηχανικής μάθησης (machine learning), του κορμού του αλγορίθμου της Google. Μηχανική μάθηση είναι ένα πρόγραμμα το οποίο μπορεί να μαθαίνει, δηλαδή να κάνει προβλέψεις βασιζόμενες σε δεδομένα και να εξάγει αποφάσεις.

Επειδή μπορεί να μαθαίνει και συνεχίζει να μαθαίνει, τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης μπορεί διαρκώς να βελτιώνονται.

Και εφόσον κύριο μέλημα για τις μηχανές αναζήτησης είναι η ικανοποίηση των χρηστών, επόμενο δεν είναι το RankBrain να μετρήσει και να προσπαθήσει να βελτιώσει την ικανοποίηση των χρηστών; Πως αυτό είναι εφικτό;

Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι, οι μετρητές αφοσίωσης. Οι μετρητές αφοσίωσης είναι οι αριθμοί και τα ποσοστά που εμφανίζονται στο Google Analytics. Άλλοι από αυτούς είναι τονισμένοι στο πιο ψηλό σημείο του Google Analytics και άλλοι υπάρχουν στις διάφορες σελίδες του.

  • Clicks από την αναζήτηση ή οργανικοί επισκέπτες
  • Session Duration (η χρονική διάρκεια που οι χρήστες μένουν σε μία σελίδα μέχρι να την εγκαταλείψουν)
  • Bounce Rate (το ποσοστό των χρηστών που βλέπουν μόνο μία σελίδα του website σας)
  • Returning Visitors (Οι επισκέπτες που επέστρεψαν στο website σας, εντός δύο ετών)

Το RankBrain μπορεί επίσης να μάθει από την πρόθεση των χρηστών. Τι εννοούμε:

Σε πείραμα που είχε γίνει το 2014, στρατολογήθηκαν 200 χρήστες για να πατήσουν στο έβδομο αποτέλεσμα ενός συγκεκριμένου ερωτήματος, αντί για το πρώτο. Το αποτέλεσμα αυτό μετατοπίστηκε στην πρώτη θέση, αλλά μόνο για την περιοχή που βρίσκονταν οι χρήστες που έκαναν το click.

Τι θα πρέπει να θυμάστε από όλα τα παραπάνω

Κατ' αρχήν θα πρέπει να ελέγξετε ότι το website σας και οι σελίδες σας μπορούν να ανιχνευθούν και να καταγραφούν, από τις μηχανές αναζήτησης. Αν θέλετε να είστε σίγουροι ότι όλα είναι σωστά, ίσως πρέπει να αναζητήσετε την κατάλληλη εταιρεία που θα κατασκευάσει την ιστοσελίδα σας ή θα ελέγξει την ιστοσελίδα σας.

Όσον αφορά το Ranking του website σας, αυτό που θα πρέπει πάντα να έχετε στο μυαλό σας είναι η δημιουργία νέου περιεχομένου. Όσο περισσότερο περιεχόμενο έχετε, τόσο αυξάνετε τις πιθανότητες να πετύχετε τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά και να απαντήσετε σε κάποιες ερωτήσεις χρηστών.

Τέλος, θα πρέπει οπωσδήποτε να θυμάστε το βασικότερο κανόνα για τη δημιουργία του περιεχομένου σας: Το περιεχόμενο του website σας, θα πρέπει να ικανοποιήσει πρώτα τους χρήστες του διαδικτύου και έπειτα τις μηχανές αναζήτησης.

Αν δεν έχετε τη διάθεση ή τον απαραίτητο χρόνο, μπορείτε να αναζητήσετε την κατάλληλη εταιρεία SEO, για να δημιουργήσει το περιεχόμενο που απαιτείται για τις δικές σας ανάγκες.

Έχεις την Ιδέα;
Ήρθε η ώρα να την υλοποιήσουμε!
Ζήτησε Προσφορά